מודל הפעלה

מודל ההפעלה - מהו?

מודל ההפעלה הינו הדרך בה הארגון מוציא אל הפועל את האסטרטגיה עליה הוחלט על ידי הנהלת החברה או הדירקטוריון של הארגון. מודל ההפעלה יכול להשתנות בהתאם לאסטרטגיה המשתנה מעת לעת ולהחלטות ההנהלה.

 

מודל ההפעלה הינו כלי ודרך להשגת יעדי האסטרטגיה של החברה, הוא כולל בתוכו החלטות ופעולות המשפיעות על כל רובדי ונדבכי החברה, לרבות מבנה ארגוני, הגדרת תפקידים, ממשקים, ניוד עובדים בתוך החברה, תקציבים, מבנה הוצאות, הקמת יחידות חדשות או סגירתן של אחרות. הכוללים דרכי פעולה משולבים ביעדים ובמדדים לתוכניות העבודה של כל מנהלי החברה ועובדיה.

 

מודל ההפעלה בו בוחרת החברה להימצא הינו חלק מ ה - DNA המתהווה בכל פעם מחדש בכל שינוי אסטרטגי, באשר לליבת העסקים והעיסוקים בהם החברה בוחרת להתמקד.


ליישום מודל הפעלה

יישום האסטרטגיה בחברות הזנק

התאמת מודל הפעלה בשלבי המעבר "מילדות - לבגרות"

לחברת ACT בניהולו של אבשלום, הניסיון, הידע והיכולת לזהות  את אזורי הפריצה ונקודות הכשל בשלב קריטי זה, לאבחן את הארגון על כל רבדיו המודעים והלא מודעים, לאתר ולטפל בכל ההיבטים  הקשורים במוצר בהתייחס לגורמים הטכנולוגיים, התפעוליים והרכים המשפיעים על הכיוון הנבחר. להציע את מודל ההפעלה המתאים וללוות את החברה בשלבי ההתערבות והיישום תוך מתן הכלים להנהלת החברה להתמודד עם תהליך השינוי.

 

על פי מחקרי המקרה שבוצעו בחברות הזנק, ומניסיון רב שנים, שלב המעבר מפיתוח ל - Production הינו אחד מרגעיה הקריטיים של חברת הזנק, הצורך להתמסד "ולהתחיל לעבוד מסודר" מזמן משברים, התנגדויות וקונפליקטים אצל מנהלי החברה ועובדיה, נוכח נורמות עבודה המשתנות והופכות לנוהלי עבודה וממשקים פורמאליים בין המחלקות ואגפים ואף בין גיאוגרפיות שונות .

 

מחד גיסא, ככל שנקדים בהקפאת הגרסה לסדרה הראשונה, ונעביר את הכוח לגורמי התפעול המופקדים על ה - Execution, כך ייטב במונחים של Time to Market, עלות ה - BOM, תהליכי ה - Alfa site ותהליכי ה - Beta site אצל הלקוחות הפוטנציאליים.

אך מאידך גיסא, הצורך הקיים אינהרנטית בשיפור מתמיד כחלק מ ה - DNA של מערכי הפיתוח, ובשאיפה ל - Performance גבוה יותר ככל שמתקדמים לקראת סופו של תהליך ה - Alfa site, מתארכת לנו דרכנו לתאריך ההשקה שהובטח ע"י מערך השיווק והמנכ"ל ללקוחות הפוטנציאליים.

 

היכולת לשנות את מודל ההפעלה של החברה מהמקום ובאופן שבו פעלה בשלבים הראשונים של פיתוח המוצר לשלב של ה - Production ולהעביר את מרכזי הכוח באופן מידתי, שקול ועונה לפונקצית המטרה, הינו היכולת להפוך את החלום למציאות.

 

יישום האסטרטגיה בחברות בוגרות

 התאמת מודל הפעלה לשינויים אסטרטגיים.

לחברת ACT, בניהולו של אבשלום, הניסיון, הידע והיכולת לזהות  את אזורי הפריצה ונקודות הכשל בשלבי ההחלטה בהן החברה מחליטה על שינוי אסטרטגי המשפיע או מושפע משרשרת הערך, לאבחן את הארגון על כל רבדיו המודעים והלא מודעים, להציע את מודל ההפעלה המתאים לחברה לשם השגת האסטרטגיה שנבחרה, לתמוך וללוות את הנהלת החברה בשלבי ההתערבות והיישום במתן הכלים המתאימים להתמודד עם תהליך השינוי.

 

אופק החיזוי בעולם העסקים הולך ומתקצר, יכולת הניבוי לתחזיות המכירות הופכת קשה ככל שגורמים חיצוניים ותמורות במקרו כלכלה העולמית קורות ומשפיעות על חברות ועסקים.

 ניסיון העבר בשנים האחרונות מלמד שתדירות החשיבה מחדש על אסטרטגית החברה עוברת לרזולוציה שנתית, תוכניות החומש שייכות לעבר ולעיתים חברות משנות אסטרטגיה תוך כדי תנועה במסגרת התוכנית השנתית.

שם המשחק הינו גמישות  ויכולת מהירה להגיב לכל שינוי בסביבה העסקית של החברה, ביצוע טרנספורמציה מהירה להקטנת הוצאות קבועות ביחס לשינויים בביקושים ובהכנסות היא החמצן של הארגון.

 

שרשרת הערך של הארגון כוללת את כל מרכיביה הדרושים להפעלת החברה, משיווק ופיתוח ועד מכירות ושרות דרך הנדסה ופרויקטים, רכש וייצור, לוגיסטיקה ומנהלות, מרכיבים אלו וחוסר התאום והיעילות שקיימים בתהליכים ובממשקים בין הגורמים הללו, כבדים מנשוא ומשפיעים בעיקר על הוצאותיה הקבועות של החברה ועל עבודה חוזרת הנובעת מבעיות איכות.

 

המידע והידע לקבלת ההחלטה על מודל ההפעלה נחוצים לחברה ב ongoing באופן שוטף, אך הינם מורכבים, קשים לזיהוי, מלווים בהתנגדויות של עובדים ומנהלים בארגון אשר מרגישים פחות נחוצים. כלים, שקיפות ושיטות אבחון מהירות החלטה, הינם נכס חשוב וקריטי לארגון.

 

בכל שינוי אסטרטגי ליבת העסקים והעיסוקים בהם החברה בוחרת להתמקד ולשמר In House הנובעת מקביעת מי הן יחידות הליבה, הופכים משמעותיים יותר ודורשים משאבים נוספים. ההבנה היכן אין לחברה יתרון יחסי וההחלטה מה ניתן להוציא ל Outsourcing, או למי להפנות את המשאבים והיכן לצמצם, הינה קריטית ומתבקשת תדיר.